Home Thema's Interviews Tom Koster: Special Kind is een “special kind of business”

Tom Koster: Special Kind is een “special kind of business”

Tom Koster, foto: Sonia de CubaBuiten ligt er een deken van mist over het land. Binnen is het behaaglijk warm. Tom Koster, initiatiefnemer van Special Kind, checkt nog snel even zijn mail. Het enthousiasme en de passie doen zijn gezicht stralen.

Tom, vertel eens over je initiatief? Afgelopen zomer dacht ik na over een mogelijkheid om geld te verdienen om in mijn levensonderhoud te kunnen voorzien en tegelijkertijd zinvolle werken te doen. Zoekend op internet, kwam Patrick op mijn pad, een Belgisch bedrijf dat kwalitatief hoogwaardige sportkleding en -accessoires levert en die de Nederlandse markt wil veroveren. Ik nam contact op en het was direct raak. Vervolgens heb ik een partner gevonden, in de persoon van Erik Lubbers. Samen zijn wij, naast ons gewone dagelijkse werk, Special Kind vorm gaan geven.

Het gaat uiteindelijk om een manier om geld te verdienen en daar de maatschappij mee te dienen. In dit geval is de maatschappij die groep die het meest kwetsbaar is en dat zijn kinderen.

Het werkt als volgt: Sportverenigingen; voetbal, hockey, volleybal, squash…. noem maar op, bestellen via Special Kind, tegen gigantische discounts, kleding, schoenen en accessoires. Die verenigingen zijn daarbij gebaat, want als ze straks geen subsidies meer krijgen, zullen ze steeds moeilijker rond kunnen komen. Door te besparen op de kosten van sportkleding en –materiaal, kunnen verenigingen zichzelf en hun leden een steun in de rug geven. Ik noem dit de voorkant van Special Kind, omdat hier de eerste resultaten zichtbaar zijn.

Het uiteindelijke doel, ik noem dat de achterkant, is kinderen de mogelijkheid geven om te sporten. Sporten is gezond, sporten is educatief, sporten geeft, met behulp van regels binnen de sport, bewustzijn van normen en waarden. Het geeft de sporter een sociaal gevoel en vul verder zelf maar in. In plaats van ze op straat te laten zitten, moeten we kinderen aan het sporten krijgen. Heel veel kinderen doen dat ook wel, maar heel veel ouders kunnen dat ook niet betalen. Die kinderen zijn het haasje.

foto:Sonia de CubaHoe kom je er achter of ouders de sport van hun kinderen niet kunnen betalen? Dat wist ik niet echt toen ik dit concept had bedacht. Een dag later las ik in de Volkskrant dat in Nederland een organisatie is die precies dit doet: contributie, kleding en accessoires betalen, om kinderen van ouders die in de schuldhulpverlening zitten te kunnen laten sporten. Mijn diepste wens is dan ook om met een dergelijke organisatie samen te werken. Special Kind zorgt dan voor de financiële middelen en zij zorgen voor de goede besteding daarvan. Ik zie het als een win-win situatie: Ik heb niet de kennis, ervaring en ingang om de noodzaak van een aanvraag te kunnen beoordelen en die organisatie kan alle middelen gebruiken die beschikbaar zijn om haar doelstelling te verwezenlijken.

Heb je enig idee om hoeveel kinderen het gaat? Verleden jaar zijn ruim 13.000 kinderen geholpen. Dit jaar zijn dat er meer dan 16.000 (bron: www.jeugdsportfonds.nl). Uit betrouwbare bron weet ik dat er in Nederland 350.000 kinderen zijn die zich hiervoor kwalificeren. Ik schrok daar enorm van. En ik heb voor mezelf de doelstelling – dat niet te bereiken is, maar je moet nu eenmaal een doelstelling neerzetten – in 5 jaar al die kinderen aan het sporten te krijgen.

Waarom deze doelgroep? Waarom zet Special Kind zich in voor kinderen? Ouderen, of liever gezegd: ouders, hebben over het algemeen in hun leven allerlei keuzes kunnen maken, waardoor ze in de maatschappij staan waar ze staan. Of dat nu goede of slechte keuzes zijn geweest, ze hebben die keuzes zelf kunnen maken.

Kinderen hebben geen keuze. Ze worden geboren in een bepaald gezin of situatie waar ze niet zelf voor hebben kunnen kiezen. Het is belangrijk dat die kinderen de optimale mogelijkheid krijgen om zich te ontwikkelen, tot ze op een bepaald moment zelf de wereld van de volwassenen binnenstappen en zelf hun beslissingen nemen.

tom koster3Als ik het goed begrijp, wil je kinderen, door ze lid te laten zijn van een sportvereniging, weerbaarder maken, zodat ze later in staat zijn om zelf goede keuzes te maken? Ja, Special Kind wil ze in ieder geval bagage meegeven. Normen en waarden; sociaal gevoel. En het is gezond. Door sporten komen kinderen in een positieve spiraal. Ze leren om te gaan met resultaat en ook met teleurstellingen, maar dan op een positievere, gecontroleerde wijze. Bij verenigingen wordt dat door trainers en coaches begeleid. Daaruit voortvloeiend, maar dat kan ik niet bewijzen, heb ik het idee dat kinderen die sporten ook beter gemotiveerd zijn om hun school af te maken. Ze leren toch om aan iets te beginnen en dat ook af te maken. En ook verwacht ik dat de jeugdcriminaliteit naar beneden gaat, omdat je werkt aan positieve groepsvorming. Maar nogmaals, dat kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen. Het zou me echter niets verbazen.

Wat heb je nodig? Verenigingen die ons het vertrouwen geven en via Special Kind hun leden, tegen grote kortingen, kleding en sportaccessoires laten aanschaffen. En die, gestimuleerd door het gedachtegoed van Special Kind en gesteund door die kortingen, zelf ook kansarme kinderen de gelegenheid bieden om te kunnen sporten. Maar dat laatste heb ik niet in handen.

Wanneer er meerdere verenigingen zijn die meedoen, kan de samenwerking met de uitvoerende organisatie ook van de grond komen. Door meer deelnemende verenigingen gaan de raderen als vanzelf draaien.

En natuurlijk ook ambassadeurs, bijvoorbeeld topsporters, die het gedachtegoed omarmen en dat laten zien door de aan Special Kind verbonden sportkleding te dragen. Naast Patrick, hebben we een schitterende sportkledinglijn uit China, met kleding voor een grote diversiteit aan sporten. En ik blijf zoeken naar uitbreiding, zodat ik een compleet assortiment, voor alle gangbare sporten kan aanbieden.

Wat wil je de lezers nog meegeven? Heb je nog een bepaald verzoek? Ja, wanneer dit idee aanspreekt, verspreid dan de gedachte door het land. Meer omzet is ook meer vertrouwen van de producenten, waardoor het ook met hen makkelijker is om afspraken te maken. Het werkt dan als een vliegwiel.

Gebruik het concept voor je eigen goede doelen. Kijk waar het past en ik wil het graag komen uitleggen. Realiseer je wel dat het geen manier is om er financieel rijk van te worden. Het weggeven geeft je echter een geweldige kick, waardoor je je wel enorm rijk voelt.

Tom Koster is oprichter en mede-eigenaar van Special Kind. In het dagelijks leven is hij interim-beleggingsspecialist, echtgenoot en vader. Meer informatie is te vinden op: www.specialkind.nl

Interview en tekst door: Els Holland, bedrijfskundige, adviseur, trainer, coach en eigenaar van ELS Company, coach voor Effectieve Leiderschap Support (www.elscompany.nl)

[Dit artikel is verschenen in de speciale editie van: “Nieuwe Leiders, Magazine voor waardenvolle leiders, editie 1 – januari 2011]